پیش دیابت با مصرف انواعی از نوشیدنی های قندی در جوانان ارتباط دارد

27 آوریل 2021- نوجوانان در ایالات متحده بیش از توصیه های فعلی نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصرف می کنند. اکنون مطالعه ی منتشر شده در مجله ی Pediatric Health Care، نشان می دهد که بین مصرف این نوشیدنی ها و افزایش خطر تشخیص پیش دیابت در نوجوانان رابطه ای وجود دارد.

در سال 2019 ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان دادند که از هر پنج نوجوان، یک نفر با پیش دیابت زندگی می کند. بنا به تعریف پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز آنقدر بالا نیست که بتوان آن را دیابت نوع 2 تشخیص داد. این بیماری همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

مصرف موادی که به آنها قند اضافه شده است، مانند نوشیدنی های شیرین شده با شکر، با افزایش وزن و سلامت متابولیک ضعیف مرتبط است. این مطالعه روابط بین مصرف آب میوه، شیر، آب و پیش دیابت را بررسی کرد.

پرفسور Naomi N. Duke، نویسنده ی این مقاله، گفت: این مطالعه ارتباط قابل توجهی را بین مصرف انواع نوشیدنی های شیرین شده با شکر توسط نوجوانان و افزایش احتمال تشخیص پیش دیابت نشان داد. این روابط حتی پس از در نظر گرفتن فعالیت بدنی، خواب و شاخص توده بدنی، بطور معنی داری ادامه داشت.

هر مقدار که مصرف آب بجای سایر نوشیدنی ها افزایش می یافت، احتمال ابتلا به پیش دیابت کمتر می شد. یافته های این مطالعه از آنچه مقامات پزشکی و بهداشت عمومی می گویند، پشتیبانی می کند: " آب نوشیدنی ترجیحی برای تأمین نیازهای روزانه ی بدن نوجوانان و جلوگیری از کم آبی بدن است".

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-link-prediabetes-youth-beverage-intake.html